Siapa yang ambil periksa ni...

Assalamualaikum wbt...semoga kawan2 blogger sihat hendaknya...lebih-lebih lagi dengan cuaca yang tidak menentu sekarang ni. Kejap kan panas kejapkan hujan.
Cuaca macam ni yang aku risau sebab suami dan anak perempuan aku ada asma memang bila-bila masa aje boleh kena asma.

Hari ni hari terakhir Haris periksa ...tahun 3 periksa sekolah agama.
Susah betul nak displin kan anak lelaki ni...dia periksa macam tak ada periksa je..buat tak tahu aje.

Sepanjang seminggu ni aku lah dok bacakan untuk dia..Kalau disuruh baca buku sek agama..memang lah baca tapi bukannya baca tidur lak tu. Mula lah aku naik angin... terpaksalah aku bacakan lah dan Haris mendengar sesekali aku dok soal-jawab dengan dia...nak suruh suami aku bacakan lagilah dia tak tahu jawi...

Malam tadi baca kitab ibadat... topik mandi wajib.

Ibu : haris tau tak apa yang menyebabkan kena mandi wajib

haris: tau..cikgu dah cakap.

ibu : apa dia..

haris : alah yang mcm ibu tu keluar darah..pastu tak puasa.

ibu: ahh ok..betul..lagi mandi disbab kan oleh keluar darah nifas dan bersetubuh.

kakak : ibu..mcm le haris tu tahu. (anak perempuan aku siap senyum2 kat aku)

ibu : haris!..haris tau tak..haris!
         (dah lalok...)


(gambar sumber dari google)

Nengok dah tidur...malas aku nak kejutkan...pandai2 lah kau jawab ya haris.
Harap jangan lah tak lulus..kalau tak lulus tak naik darjah 4..kena ulang balik.



17 comments:

Kunang-Kunang said...

Assalamualaikum,

Bestnya jadi anak-anak. Tak ada per yang nak dirisaukan.

Kita yang tolong risaukan untuk dia. Semoga Haris berjaya.

zue said...

kak ani,
waalaikumusalam...betullah kak ani..anak2 yg periksa kita yg risau. HARIS..emmm buat dek je.

Fara said...

Jgn risau, pasti lulus! Dia dah dpt jwb sket2 tu. Sian die, penat tu...

=D

Kakzakie said...

Budak lelaki belajar sikit tapi cepat tangkap zue. Budak perempuan kena lebih sikit rajin sebab lambat tangkap.

zue said...

fara,
sek pagi dan petang..lepas maghrib nak gi kelas mngaji lagi.
mmg penat..nak buat mcm manakan tuntutan sek.

zue said...

kakzakie,
ramai juga org ckap mcm tu cuma haris ni kena nak slalu cakap klu x dia buat bodoh aje. trlebih main.

nahmy said...

kena byk sabar kita ni dgn karenah anak2...saya pun tgh melalui proses 'kesabaran' dan 'pembelajaran' ini..

Kamariah Awang said...
This comment has been removed by the author.
Kamariah Awang said...

Hai, Haris... Haris... Hehehe... Apapun, ma doakan Haris berjaya yer sayang...!

rezeki said...

salam zue

teringat pulak masa zaman pi sekolah agama masa kecik2 dulu hehe

tapi tak pernah buat ulangkaji pun kat umah hehehe

namun masa ustaz/ustazah ajar beri tumpuan dan selalu dpt no 1 juga

paling suka belajar muamalat dan munakahat hehehe

bab faraid yg susah sikit

Nida said...

Salam...

Samalah dengan Nida. kadang2 ibu yang lebih dari anak2.

ummu said...

assalamualaikum kak Zue
he he teringat masa nak perekse sekolah agama Johor sesi petang dulu.kitab mutaal badrin yang paling fenin nak faham masa tu.bila masuk U barulah clear.
semoga anak akak berjaya

sahromnasrudin said...

insyaAllah haris akan lulus tue....semoga dia akan terus menjadi pelajar cemerlang...

Azma said...

hahaha.. sabo je..
sama la ngan anak saya kak. Cuma x lalok tp pandai tunjuk kat kita cam study, pegi dekat duk melukis je kejenya.. :)

Kak, x lulus x naik kelas ye.. Iskhh.. kat sini x tau la buat sistem gitu ke tak. Takde plak si abg tu bgtau kalu x lulus x naik kelas. Moga haris lulus la ye..

Dalila Hamid said...

member dela ambil cuti seminggu coz anak ambil periksa.... :)

ieja amieja said...

salam k.zue
selalunyer mcm tu la kak..ank peksa,mak yg terlebih risau..ank sy pun thn 3 jgk..tp dah seminggu habis peksa..seklh pg pun dah dpt 1-2 kertas peksa dia..budak2 mmg cam tu kak..

LadyBird said...

salam kak..
rajinnye akak bacakan.. :D.. semoga anak akak dpt jwb dengan baik nanti.. berkat doa ibunya.. insya-Allah..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Iklan.