Terbuka hatiku.

Assalamualaikum wbt...semoga kekawan semuanya sihat walafiat hendaknya.
Kejap jelik kita dah duduk di bulan oktober 2011 dan tinggal dalam 2 bulan berapa hari dah nak melangkah ke tahun 2012.

Bila tahun dah menampak kesatu tahun. Umur pulak tambah 1 juga tapi cuba diimbaskan kembali...apa yang aku dah buat selama ni...macam tak ada apa-apa perubahan pun.

Aku perlu perbaiki diri ku ni. Begitu lama hatiku beku untuk menerima. Aku mesti pecahkan...

Ini lah kitab IQRA yang aku mula belajar..beli dgn harga rm 10 saja.

Malam tadi betul-betul terbuka hatiku untuk pergi belajar kelas 'IQRA' di masjid di rumahku.
Rupa-rupanya bukan aku saja yang menerima hidayah ini...ada dalam 10 orang yang datang untuk belajar pun sama berfikiran macam aku.

Mungkin kesibukan menguruskan anak-anak dan bekerja hinggakan diri sendiri tidak difikirkan.

Alhamdulillah...setelah di pelajari selama 1 1/2 jam terlalu banyak yang aku tidak tahu mengenai cara-cara sebutan yang betul.

Walaupun aku baru je belajar untuk 1 1/2 jam ni tapi aku sudah terasa seronok sekali...sebab ustazah yang mengajar aku ni buat kita tak rasa bosan.

Yang gelihatinya ustazah tu boleh kata 'alhamdulillah ibu2 yg dtg ni tak menangis bila belajar mcm ibubapa antar anak2..pertama kali kesekolah'.

Kelas hanya seminggu sekali aje tapi punyalah baik ustazah ni bagi lagi 1 hari...ini bermakna seminggu 2x...iaitu aku belajar hari Rabu dan Jumaat dari jam 9.00 mlm -10.30 mlm.

Bila yang belajar ni umur2 nya dah sekitar 40 keatas jadi macam2 lah gelagatnya....tapi tak perlulah rasa malu sebab yang datang memang untuk belajar.


29 comments:

azmnor said...

Assalamualaikum zue,

Alhamdulillah satu tranfomasi yg sgt penting dan tinggi nilai dan faedahnya.....semuga terus maju dan berjaya di dunia dan akhirat...Insyaallah....aaminnn.

Kakzakie said...

Zue ustazah tempat zue tu nama dia Norfaridah ke? Kalau taman puteri selalu dia yang ajar dan dia sepupu kakak...

Belajarlah Zue kerana ilmu selagi kita belajar semakin banyak yg kita nak tahu. tahniah!!

MOKCIK AZWA said...

Zue..azwa pun tengah merangkak2 belajar.. dok bertahun2 dok mencari ustazah mengajar, last2 belajar ngan cik abe jer lah..

ikatankasihku said...

kadang2 petunjuk datang jua, cepat atau lambat itu belum pasti..yang penting usaha.. :)

fiza said...

Alhamdulillah. Saya pon teringin gak nak belajar mengaji balik, tapi tunggu anak beso sket.

zue said...

azmnor,
waalaikumusalam..mudah-mudahan ianya diberkati olehNYA.

kakzakie,
kisahnya ustazah faridah tu sepupu kakzakie..baru tahu. Dia mmg bagus tapi dia ngajor kelas siang aje. tu yang x pernah dpt mengikuti.

zue belajar dgn ustazah Saliah bekas guru brsara. alhamdulillah dia trfikir utk ibu2 yg x ada masa di waktu siang.

zue said...

mokcik azwa,
cara pembelajaran waktu kita di kg mmg lain cara pembeljaran melalui iqra..nak cakap pun x tahu mcm mana ek..kena belajar baru tahu.

mmg susah utk cari ustazah yg nak dtg umah mengajor ngaji sbb ustazah2 ni byk komitmin dgn anak2. alhamdulillah di tmn zue ni nmpak penduduknya ambil berat.

zue said...

ikatankasihku,
bila kzue brada didlm kelas trsbut...msing2 pun ada kata..mungkin allah beri petunjuk kat kita utk dtg kemasjid.


fiza,
kita org ppuan mmg byk tanggungjawabnya utk dipikul...kzue ni lagi siang kerja mlm sibuk lak hal2 rumah mana nak nengok kerja2 sek anak.
kelas pulak tu selalu disiang hari..itu yg mmg x prnah mengikuti selama tinggal di tmn 2 dah lebih dari 10 thn.
klu kelas fardu ain pd hari sabtu lepas zohor pun kzue x pernah pergi...teruk betul kzue ni.

ahmad humairi said...

Saya bukan budak, tapi masih belajar,
kalau salah tolong tunjukkan.

Miecyber said...

Menuntut ilmu tidak mengenal usia...

Kantoi
Taman Negara Package
Travel Online Shopping

Amy Syaquena said...

menuntut ilmu tue x kira ilmu , sampai hujung nyawa pun ilmu x akan habis untuk kita tuntut...

zue said...

cikgu ahmad,
nak dimintak di ajar kena yang ada tauliah tau...nanti x pasal2 kena tngkap dgn JAIS kannn :)

miecyber,
hingga smpai ke liang lahat...

Amy syaquena,
betul...menuntut ilmu mmg x kira usia..harap sy akan mmperbaiki akan kelemahan sy kelak.
thank to Amy syaquena krn mmpir sini.

KAMATO said...

tahniah, terpilih untuk berada di majlis ilmu, itulah hakikatnya semakin banyak kita belajar kita akan jumpa semakin banyak yg kita tak tau

redza said...

buat benda baik xperlu rasa malu

zue said...

kamato,
terima kasih...harapkan sy akan terus belajar walaupun anak2 sy kata 'ibu baru nak belajar iqra...haris dah al-quran dah jauh'..'sy kata ibu dah lupa tu yg nak ulangbalik :)'

redza,
kekadang tu perasaan malu mmg ada tapi smpai bilakan...nanti diri sendiri yg rugi.

Cikli said...

belajar tugas sepanjang usia.
ilmu alQuran lagilah terbaik dipelajari

Kamariah Awang said...

Usia bukan halangan... Salam kenal. Sila singgah ke laman saya yer..

Nida said...

As-salam..

Beruntung Kak Zue kerana diberi peluang untuk belajar lagi....

Acik said...

Alhamdulillah!

Papa Mifz said...

belajar demi kebaikan sgt digalakan...

Dulu Lain Sekarang Lain said...

Rasanya ramai budak2 zaman dulu yg baca tak betul (me included :D) sbb zaman dulu lebih byk menebang iaitu lebih kepada bunyi dan ejaan dari tajwid. Tapi bila makin lama org pandai agama kuar dari U di negara Arab dsb. Maka bacaan pun jadi lebih baik lagi. Kawe pun rasa teringin nak belajar balik dan kasi perfect. Malu bukan pada org kan Zue tapi seharusnya pada tuhan.

Kunang-Kunang said...

Zue,

Alhamdulillah Allah bukakan hati utk belajar. Belajar tak ada had umurkan. Zue teruskan.

zue said...

cikli,
nida,
papa mifz,
dulu lain sekarang lain,
kak ani(kunang-kunang)

Terima kasih diatas kata-kata perangsang dari kawan2 semua.

semoga allah sentiasa mendorong kita utk terus belajar dan mengingatinya. amin.

zue said...

kamariah awang,
acik,

terima ksih kerana singgah diblog kzue dan kzue akan kunjung balas.
wasalam.

ieja amieja said...

belajar x mengenal usia kak..semakin kita belajar semakin byk yg kita x tahu rupanyer..syabas pd akk..

ieja amieja said...
This comment has been removed by the author.
sahromnasrudin said...

assalamualaikum zue..

tempat sy pun ada buat kelas mcm nie...mmg hampir semuanya umur 40 tahun ke atas yg belajar..sy je yg 30 huhuhhhh

zue said...

ieja amieja,
mmg betul kata ieja..byk sungguh yang kzue x tahu.

sahromnasudin,
waalaikumusalam...baguslah muda2 ada semangat nak belajar. senang sikit tangkapnya bila dah berumur mcm2 sebutannya sbb ibu2 ni ada yg pakai gigi palsu jadi sebutan lari sikit hehehe.

rezeki said...

salam zue

alhamdulillah

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Iklan.