Merisik...

Assalamualaikum...salam hari Selasa..hari yang ceria buat semua teman-teman blogger.
Nak citer pengalaman aku gi merisik kabar...

Rombongan Merisik di Sri Gombak, Selangor...pada 23hb Jan. 2012 hari Isnin...bagi pihak anak saudaraku iaitu anak kakak ku.

Kami pergi cuma 2 kereta je iaitu kereta aku dan anak saudaraku. Kereta ku..aku, suami dan ayah manakala kereta 1 lagi..anak saudara, kakak dan mak.

Pertama kali mengikuti rombongan merisik...satu pengalaman baru :)

Sebelum berbincang perkara yang serius..kami di jemput makan tengahari dulu.

Kami berbual2 hal kampung..asal-usul..dan perkara-perkara semasa...tak le terus terjah ke arah tujuan asalnya.

Kemudian mak mulakan perbincangan...dengan bertanya ada ke si polan ni dah berpunya ke belum...mak si polan pun jawab..'dah'..siap tunjuk kat anak saudaraku..:) sepatutnya tuan punya badan tak ada kat rumah ni..zaman moden asal boleh.

Mak tanyalah pasal hantaran...mak sipolan jawab...'klu boleh lah 13 '...sambil mak memandang kakak dan aku. Kakak ku jawab...insyallah 'Boleh'.

Akhirnya pihak perempuan meminta dalam bulan Jun majlis pertunangan di adakan tapi tarikh belum ditetapkan dengan hantaran rm 13 k serba satu.

Alhamdulillah tidaklah terbeban sangat anak saudaraku nak mengumpulkannya...insyallah rasanya dia dapat mengadakannya.

Kemudian kakak ku menyarungkan cincin risik dan sepasang kain...sebagai tanda.

lebih kurang macam ni lah rupa cincin risik..aku lupa nak tangkap gambonya.
(gambar sumber dari google)


Inilah Duniaku,




(zaman 90an aku cuma rm 3 k je dan mas kawin rm 22.50 (sampai skrg jumlahnya segitu...nak beli mas segram pun x dapat...bila lah nak di naik harga mas kawin Johor ni. )


 

9 comments:

Kakzakie said...

Zue..janganlah nak samakan masa kita tahun 90an... kakak dulu pun sama juga tapi kita beli set bilik 1K dah lengkap cantik lagi dan tahan. Kakak almari baju dah 17 tahun zue masih elok lagi berbanding yg baru 3 tahun kena tukar dah...

zue said...

kakzakie,
betul lh kakzakie..zue puye gobok solek dgn gobok baju masih pkai lagi cuma katil je dah bakar sbb ada anai2.
dulu duit hantaran siap beli perabut dan buat majlis kenduri..cukupkn. skrg ni serba mahal.

ahmad humairi said...

Assalamualaikum,

x pantun-mantun ke?

Saya pernah beberapa kali jadi tukang karut...
Terkadang saya diimport...hehe.

ikatankasihku said...

Titik permulaan sedang bermula, moga gigih menyimpan duit..hehehe

syukur segala urusan berjalan lancar :)

sahromnasrudin said...

RM 13000???? perghh..

mesti berpangkat besar kan huhuhhhh

zue said...

cikgu ahmad,
waalaikumusalam...x ada pantun2..masing2 x tahu pantun :)

ikatankasihku,
mudah2 brjln lancar hendanya.

zue said...

sahromnasrudin,
alah kerja2 biasa aje...kena lah brjimat cermat klu nak kawin...

Kazman & Sue said...

wah... tahniah.... ada berbalas pantun tak???

ieja amieja said...

salam k.zue..
sekarang sume serba mahal kak..org dah x pandang lagi rm5k kebawah..paling koman pun rm8k keatas,,baru kira standard..semoga dipermudahkan segala urusan hendaknye..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Iklan.