Takzirah Jumaat..air mata ibu.

Minggu lepas aku ada menonton rancangan 'Semanis Kurma' oleh ustazah Dato Siti Nur bahyah dan suaminya ustaz Wan Akashah Wan Abdul Hamid....di tv9. Tajuknya 'Air Mata Ibu'. Itu rancangan ulangan. Sempena hari ibu.

Tetamunya aznah hamid dgn anaknya t.shahira dan seorg lagi tetamu perempuan yang tidak ditunjukkan rupanya namanya aku lupa tapi aku letaklah nama pn. A.

Citer pelakun 2 beranak hanya berkisarkan tanda hormat antara si anak dgn si ibu aje. Tapi kisah dari pn A berlainan pulak.

Sedih dan rasa terharu sangat dengan citer dari pn. A. yg telah berpisah dgn suaminya serta tak dapat jumpa pulak dgn anak2nya seramai 3 org.

Di pendekan citer pn A telah dpt berjumpa dgn anak2nya terutama yang sulung lelaki berumur 22 tahun.
Tapi malang bagi Pn A anak nya cuba...nak memperkosanya di bilik air. Citernya aku tak berapa pasti samada sudah dirogol atau belum. Hinggakan pn A telah berkata kpd ustazah yg dia tidak akan memaafkan anaknya itu dan berdoa supaya anaknya itu ditimpa bala. Hingga begitu sekali derita pn A.
Sampaikan ustazah itu kata tidak ada ibu yg tidak memaafkan kesalahan anak2nya...tapi tidak bagi pn A hingga kat HP nya dia letak nama anak dia dgn nama 'anak derhaka'.

Kisah dari pn A membuat aku dan kakak(anakku) mengalir air mata dgn sendirinya. Pn A akan memaafkan sekiranya sianak itu dtg menyembah dan memohon maaf kpdnya. Tapi katanya hingga kesaat ini sianak tidak berbuat demikian.

Sebenarnya panjang lagi citer2 nya...tapi ni saja yang dapat aku ungkaikan di sini buat renungan kita semua.

8 comments:

ain said...

dunia sdh di akhir zaman!! menakutkan!!!

Mak Su said...

:(

maiyah said...

sedih.. inilah kisah kehidupan

zue said...

ain,
mmg seram bila si anak cuba...


mak su,
sampai x leh nak kata ya maksu.


maiyah,
mmg sedih dan malang betul pn A tu.

Tie said...

Subahanallah....

Berdiri bulu roma kak tie dibuatnya. Napalah jadi gitu, ek. Anaknya memang tak kenal atau sengaja buat gitu? Adoi laa...

sI tEDI said...

MasyaAllah.. mmg anak derhaka. sudah berbuat dosa tidak mahu minta ampun!

um. masyitah said...

Salam Zue;
apakah ini tanda-tanda kiamat?
sanggup si anak nak me'xxxx' kepada wanita yang telah mengandungkannya dalam susah payah dan melahirkannya?

zue said...

tie,
nafsu mengatasi segalanya.


si teDI,
org mcm ni mmg x payah nak diampunkan.


um.masyitah,
walaupun siibu x memjaga sianak...sepatutnya sianak ingat itulah ibu yg melahirkan nya. dgn sesiapa sekali pun jgnlah bersifat binatang.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Iklan.