Apa Itu Mati?


Mati adalah berpisahnya roh dengan jasad untuk sementara waktu yang telah ditentukan oleh Allah s.w.t .

Mati ialah terputusnya hubungan roh dengan jasad lahir dan batin, perpisahan di antara kedua-duanya, pertukaran dari satu keadaan kepada keadaan lain.

Ramai manusia menganggap kematian adalah sesuatu yang menakutkan. Namun keadaan sebenar kehidupan di alam barzakh hanya diketahui oleh Allah. melalui nas al-Quran dan hadis, manusia awal-awal lagi diberi peringatan agar bersedia menempuhinya dengan memperbanyakkan amalan kebajikan dan menjauhi kemungkaran agar terjamin keselamatannya kelak.

Bagaimana agaknya kalau yang mati itu kita?


Sesak. Memang sesak. Takut. Memang menakutkan.
Maka, bersyukurlah dengan kehidupan yang masih bersambung ini.

Selimut Putih

Bila Izrail datang memanggil
Jasad terbujur di pembaringan

Seluruh tubuh akan menggigil
Terbujur badan dan kedinginan

Tak ada lagi gunanya harta
Jikalau ada amal di dunia
Itulah hanya pembela diri

Janganlah mahu dikenang-kenang
Engkau digelar manusia agung

Sedarlah diri tahu diuntung
Sebelum masa keranda diusung

Datang masanya insaflah diri
Selimut putih pembalut badan

Tinggal semua yang dikasihi
Berbaktilah hidup sepanjang zaman
Atiqah Rahman / Orkes Nur El Suraya

rakyat johor sedang berkabung selama 1 minggu.
al-fatihah buat Almarhum Sultan Iskandar ibni Almarhum Sultan Ismail.

9 comments:

MOKCIK AZWA said...

Baik juga sekali sekala mengingatkan diri tentang saat kematian ini..

sI tEDI said...

lagus elimut putoh tu mmg terkesan di hatis ejak kanak2 lagi!

maiyah said...

mati akan tetep mnjengah, kalo iman cukup didada insyaAllah ketakutan tu akan kurang

zue said...

mokcik azwa,
bila dgr kematian mcm terasa je...


si teDI,
lagu nasyid paling lama..dari zaman akak kecil lagi tau..70an.


maiyah,
itulah menakutkan kita. iman didada ni begitu cetek skali.

Mak Su said...

kena berlapang dada memikirkan. masalahnya selalu terfikir, kalau aku dah mati, cemana anak2? cemana itu? cemana ini? terlampau byk risau, sedangkan mati tidak menunggu sesaat pun kalau dah tiba masanya

abu muaz said...

T.kasih atas n3 ini.

hans said...

entry yg bagus

zue said...

mak su,
mmg betul tu mak su mati tidak akan menunggu kita walaupun sesaat.


abu muaz & hans,
tq singgah sini dan sama2 kita memperingati.

dilaOHdila said...

entah malam ni entah esok nyawa kita bakal lerai menuju jalan terakhir....
mudah2an perjalanan ini diberikan cukup kesempurnaan.....

**Header atas tu sungguh syahdu su....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Iklan.