Malam Jumaat.

Assalamualaikum wbt.
Semoga hari Khamis malam Jumaat memberikan hari yang bahagia buat teman-teman blogger.

Kenapa mesti hari Khamis malam Jumaat...kenapa tak hari lain ek.
Jangan salah taksif ya....


Orang Jawa kata malam keliwon...malam hantu berkeliaran..ya ke?

Setiap minggu mesti ada cerita hantu..

TV3...cerita Mantera Anjasmoro dan Astro Ria...cerita Penanggal.

Aku nengok juga tapi gitu2 je...

suka nengok 'Semanis Kurma' TV9...dengan tajuk 'Bila Isteri Mendominasi'.


17 comments:

kayteeze said...

Setahu kak tie, kaum suami suka malam jumaat ni.. :)

zul permatang badak said...

Disiang hari pun ada hantu..........

Nida said...

Malam Jumaat... kalau dulu masa kecik-kecik, paling takut nak keluar malam Jumaat.. takut hantu..hehe

nahmy said...

malam Jumaat...mmg mlm istimewa sbb bermulanya hari Jumaat sebaik lepas margrib tu. jadi klu mlm tu kita buat apa-apa pun maknanya kita buat pd hari Jumaat. si kaum nasrani je yg start hari tepat pd pkl 12 tgh mlm...islam lain..wallahualam. oh ya your blog ada 'malware' yg berjangkit dgn blog kniedaz78.blogspot.com. cuba cek (log in thru other blog)

ahmad humairi said...

Assalamualaikum,

Hari ini hari Jumaat,
Hari esok hari Sabtu,
Hari ini tanam mayat,
Hari esok jumpa hantu.

Pantun popular suatu ketika dulu dari murid saya.

zue said...

tie,
ehem2...biasalah tu.

zul,
mana yg bahayanya hantu siang atau hantu malam...hehehe.

zue said...

nida,
x payah dulu2 nida skrg ni pun anak2 takut klu ckap mlm jumaat.

nahmy,
mlm jumaat mmg afdal kita baca yassin dan buat ceramah agama. tapi org2 slalu salah gunakan dgn mlm jumaat.

zue said...

cikgu,
walaikumussalam...best juga ek pantun tu...baru ni dgr.

maza said...

TV3... kisah seram yg lalu berkisar ttg Saka dari tanah Minangkabau... kalau kat Malaysia dekat dgn Seremban, N.9.. siapa org N.9, sila angkat keyboard...hahahaha


utik episode yg kali ini cerita seramnya berkisar pula dari tanah sebrang juga.. JAWA! hahahaha

Melayu itu kaya dgn pelbagai lagenda, kan?
hehehe

pB said...

cuba gak nak tengok cerita Eja tu , tapi aBear tak bagi nonton


kenalah patuh arahan suami , kan.


last last tengok cerita majlis perkahwinan anak Chef Wan tu

Kakzakie said...

Zue,

Maaf nak buat pembetulan. Keliwon tak semestinya malam jumaat. Dlm kalendar jawa ada hari dipanggil Pon, Keliwon, Paeng, Legi dan Wage. Jadi tak semestinya hari Jumaat itu jumaat Keliwon. Tapi Jumaat yg jatuh pada Hari Jumaat Keliwon itulah yg biasanya digunakan utk berbuat sesuatu yg tak baik.

p/s: kenapa cerita hantu selalu ditayang malam jumaat ye?

zue said...

maza,
suami den org n9 tau...keturunan minang...yg masih beradat lagi.

pB,
alamak lupa lah..mmg nak nengok perkahwinan anak chef wan kat astro afc. mesti ada ulangannya ek.

zue said...

Kakzakie,
thank krn mmberitahu yg sahihnya...zue ni nama je keturunan jawa...tapi x pndai omong jawo.

entah ek napa citer hantu mesti mlm jumaat...mungkin kepercayaan org dulu2 kot hingga zaman skrg pun ikut2.

Farrah Hasna said...

suke hari jumaat sebab esoknye cuti..haha..

zue said...

farrah hasna,
sama lah kita...tapi x syok nya kerja umah byk...masak x henti2.

maiyah said...

assalam..
moga hr ini beri lebih keceriaan dlm beribadat :)

Miecyber said...

Lama dah tak layan TV...

Kapsul gelatin babi

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Iklan.