Amanah.

Iman Ghazali telah berkata kepada anak muridnya tentang:-

1- Yang paling dekat - Mati
2- Yang paling jauh - Masa
3- Yang paling besar - Hawa Nafsu
4- Yang paling berat - Amanah
5- Yang paling ringan - Tinggal Solat
6- Yang paling tajam - Lidah

Konsep Amanah dalam islam perlu diterapkan dalam kehidupan sehari-harian terutama dalam
melaksanakan tanggungjawab sebagai seorang pekerja dan hamba allah dimuka bumi ini.

Kerana tidak Amanah maka seorang 'Pekerja' ini telah dibuang kerja serta merta.

'Pekerja ini telah bekerja selama 3 tahun tapi tidak sangka dia sanggup pecah amanah dengan mendepositkan
cek berjumlah rm 2000 ke dalam akaun kawannya.

Pada mulanya dia tidak mahu mengaku tapi bila di soal siasat...dia mengaku bahawa dia terjumpa 'cek' kosong dibawah meja.
Walau apa pun alasan...dia sepatutnya bersikap Amanah dan Jujur sebab barang-barang yang dijumpai di opis hatta 10 sen sekali
pun dia tidak boleh mengambilnya kerana ianya milik syarikat.

Pihak pengurusan tidak mahu memanjangkan cerita lalu 'Pekerja' ini diberhentikan serta-merta.

13 comments:

tunbegia said...

duit bukanlah segala2nya, tapi segala2nya nak pakai duit kannns,

salamm zue,

zue said...

tunbegia,
wsalam... mmg lah duit segalanya tapi biarlah yg halal.

maiyah said...

gelap mta kalo nk dpt duit

piewahid said...

slm zue,
subhanallah, bagus n3 ni...! TQVM

zue said...

maiyah,
bukan lagi gelap mato hati pun dah tertutup dah smpai x tahu dosa.

piewahid,
wsalam..nape ek.

Mak Su said...

betul, amanah kena dipikul sebaik baiknya, tq

Nida said...

Hanya satu kesilapan, periuk nasi telah terjejas... betapa pentingnya kejujuran itu

rezeki said...

salam zue

kejujuran sangat penting dlm hati tak kira apa sekali pun, jujur dgn hati,jujur dgn diri, jujur dgn perbuatan dan yang paling penting jujur dalam ibadat dan Allah , kalau itu dapat dijaga, insyallah mudah bagi yg lain2 dan tak tergoda dgn apa yg bukan hak kita

insyallah

NADRI said...

kes nie berlaku dkt ofis k.zue ker??? mgkn mamat tu terdesak nak pakai duit agak nyer...

ahmad humairi said...

yang paling best - entri ni..

...masuk kategori 'yang paling'

zue said...

mak su,
mmg betul amanat harus dipikul dgn rasa tanggunjawab.

nida,
aku rasa org mcm ni klu x brubah perangainya pergi mana2 pun sama.

rezeki,
klu dah x ada sifat jujur dan amanah ni lah jadinya suka mencuri.

zue said...

nadri,
tak tahu lah nak cakap terdesak ke..padahal opis baru bln lepas kasi bonus.

ahmad humairi,
betul ke cikgu...

maza said...

aduhaiii.. kesiann...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Iklan.